Blog

Martijn Imhoff

Martijn Imhoff

20 maart 2018 Social media

Open Graph: Waarom heb je het nodig?

Open Graph: waarom heb je het nodig
Heb je ook wel eens gehad dat je op Facebook of LinkedIn iets deelde en dat daar dan een totaal irrelevante titel of afbeelding bij kwam te staan? Voordat wij met Open Graph aan de slag gingen, leken onze blog artikelen soms wel reclame te maken voor cornflakes.

examplewrong Ons blogartikel over hyperlinks zonder Open Graph

exampleright Ons blogartikel over hyperlinks met Open Graph

Wij kennen dit probleem maar al te goed en daarom werken wij met Open Graph. Wil je weten hoe dit impact kan hebben op jouw website? We leggen het in dit blog artikel voor je uit.

Waarom bestaat Open Graph?

Facebook introduceerde Open Graph in 2010. Je kunt het zien als een soort afspraak tussen ‘normale’ websites en social media platforms. De afspraak is: elke website maakt op een specifieke manier informatie bekend. Deze informatie gebruikt Facebook wanneer jij een link op social media plaatst. In ons Content Management Systeem kun jij zelf invloed uitoefenen op welke informatie jij doorstuurt, door gebruik te maken van de Open Graph instellingen. Het CMS voegt dan de juiste regel code toe wanneer een website wordt vertoond. Als je een afbeelding instelt, dan komt er bijvoorbeeld dit te staan:

<meta property="og:image" content="https://jouwwebsite.nl/een_geweldige_afbeelding.jpg"/>

En met social media platforms bedoelde Facebook vooral zichzelf natuurlijk. Echter, alle grote social media websites maken gebruik van Open Graph-informatie. Zo gebruiken LinkedIn, Twitter en Google+ het nu ook. Twitter heeft zelfs haar eigen Open Graph tags ingevoerd, echter als die niet gevonden worden, dan gebruikt de Twitter crawler gewoon de normale Open Graph tags.

Waarom is het belangrijk voor jouw marketingstrategie ?

Social media zijn een van de grootste bronnen van webverkeer. Daarom is het belangrijk dat jouw Open Graph tags ingesteld staan, zodat jouw website een maximaal resultaat creeërt. Hiermee kun je het probleem voorkomen dat bij het delen op Facebook een verkeerde afbeelding of titel wordt vertoond.

Welke tags zijn er?

##### Titel - og:title Dit is de titel van de pagina content. Het lijkt erg op de tag en de meta title tag. De meta title wordt dan ook gebruikt als je geen Open Graph titel hebt ingesteld.

Url - og:url

Hiermee stel je de URL van de pagina in. Dit is handig als een pagina meerdere URL’s heeft. Bijvoorbeeld: https://eenblog.nl/?id=1235 en https://eenblog.nl/een-interresant-artikel. Deze URL wordt niet vertoond op Facebook. Alleen het domein is zichtbaar, in dit geval: eenblog.nl

Type - og:type

Met deze Open Graph tag kun je het type van de content instellen. Standaard is dit ‘website’. Echter, je kan ook een stuk specifieker over waar de webpagina over gaat, zoals product, restaurant en zelfs boek. Elke type heeft weer haar eigen extra proporties. Zo kun je bij het type restaurant instellen welke pagina de menu pagina is.

Beschrijving - og:description

Dit is de beschrijving van de paginacontent. De beschrijving komt vaak onder de titel te staan wanneer een pagina op Facebook wordt gedeeld.

Afbeelding - og:image

Dit is de belangrijkste Open Graph tag. Met og:image kun je de afbeelding instellen die op Facebook wordt vertoond. Deze is zo belangrijk, omdat je absoluut niet wilt dat dit verkeerde afbeelding is. Of nog erger: totaal geen afbeelding.

Wij raden aan om een afbeelding in te stellen met een formaat van 1200x627 pixels (1.91/1 ratio). Op deze manier komt de afbeelding groot in beeld waardoor je de meeste aandacht vangt.

Je kan ook een kleinere afbeelding gebruiken. Dan raden we aan om het formaat 400x209 pixel te gebruiken. Dit zou een stuk minder resultaat kunnen opleveren, maar soms heb je geen goede afbeelding. In dit geval is het extra belangrijk om een goede titel te verzinnen.

Conclusie

Met Open Graph kun je relatief makkelijk het resultaat van jouw website vergroten. Het zorgt ervoor dat jouw website er net iets beter uitziet op alle grote social media platformen, waardoor je meer bezoekers kunt verwachten. Daarom hebben websites die gebouwd zijn met ons CMS, standaard de mogelijkheid om Open Graph data in te stellen. Wil je meer weten over ons CMS? Neem contact met ons op voor een demo. Heb je vragen over Open Graph? Stel ze dan gerust in de reacties onder dit artikel. We helpen je graag verder!


Wat gehad aan dit artikel? Deel 'm met anderen!

Ontvang de no.dots blog in je inbox

Iedere maand nieuwe tips om succes te behalen met je website.